Door de Hoge Blekker, de Doornpanne en de Schipgatduinen in Koksijde

De hoogste duin van de kust, de Hoge Blekker, vormt samen met de Doornpanne en de Schipgatduinen in Koksijde een 240 ha groot duinmassief. Ideaal voor een stevige wandeling door de natuur, zeker bij mooi weer!

Algemene informatie over deze route

• 7,9 km
  • Geschatte tijdsduur: 2 uur
  • Niet toegankelijk voor rolwagens (onverharde paden)
  • Honden zijn toegelaten aan de leiband
  • Deze route gaat langs knooppunten maar wijkt op bepaalde momenten af van het bewegwijzerde pad. Voor deze delen van de route voorzien we een beschrijving van hoe je kunt wandelen.
  • Bekijk de route hier

Route

Start | Knooppunt 47

Klok plein Koksijde

We starten op de zeedijk aan de Zeelaan. Omdat het een lange tocht is, kun je misschien best een broodje en water gaan halen bij een van de winkeltjes of broodjeszaken op de Zeelaan in Koksijde. We komen hier toch voorbij, dus waarom niet snel iets te eten meepikken?

Volg de borden naar knooppunt 55

De Hoge Blekker

Panorama uitzicht De Hoge Blekker Koksijde natuurgebied

Bij de Panoramalaan slaan we af, maar we gaan niet langs de eerste ingang van de Hoge Blekker. Neen, we willen een mooi uitzicht, dus we wandelen verder naar knooppunt 55, waar je een magnifiek uitzicht hebt over de Duinpanne. De Hoge Blekker is niet voor niets de hoogste duin van de kust!

Volg de borden naar knooppunt 50

Hoge Blekker duinengebied Koksijde

Bij het wandelen door de duinen in het gebied van de Hoge Blekker pas je maar beter op: delen zijn afgebakend met prikkeldraad. Om de natuur niet te verstoren blijf je best op het pad, we willen namelijk dat ook de volgende generaties na ons kunnen genieten van de natuurpracht!

Volg de borden naar knooppunt 51

De 3 duingebieden worden een beetje opgesplitst door straten en woongebieden, dus bij de wandeling naar knooppunt 51 moet je langs de Pylyserlaan. Maar geen nood: tijdens de rest van de route krijg je nog genoeg zand in je schoenen! Wij hebben onze schoenen minstens 3 keer geleegd bij het bewandelen van deze route.

Volg de borden naar knooppunt 52

De Doornpanne

Doornpanne uitzicht natuur Koksijde

De Doornpanne is naast een natuurgebied ook een watergewinninggebied en wordt beheerd door de IWVA. In de verte zien je de plassen in het gebied, maar jammer genoeg kun je het enkel vanop een afstandje bewonderen. Vanop de Hoge Blekker hadden we hier trouwens ook een mooi zicht op!

Volg de borden naar knooppunt 53 en vervolgens naar knooppunt 54.

Ezels Doornpanne Koksijde Natuurgebied

Het onverharde pad gaat over in een verhard pad van schelpenklei. Dit pad maakt onderdeel uit van het fietsroutenetwerk en we kunnen al niet wachten om hier eens met de fiets door te gaan! Maar dat is een route voor een andere keer. We gaan hier naar links, maar als je even wil uitwijken en graag ezels en Shetlandpony's wil zien, kun je rechts afslaan en in de bocht de leuke diertjes gaan bezoeken.

Vanaf hier wijken we af van het knooppuntenpad. Aan het uiteinde van de Hoge Blekkerlaan ga je rechts op de César Francklaan. Sla dan rechts af op Nieuwe Wandeling en vervolgens links op de Vinkstraat. Hierna ga je links op de Hooplaan en rechts op de Overwinningslaan. Deze blijf je volgen, ook als hij overgaat in de Spotboefstraat. Daarna ga je links op de Dorlodotlaan en blijf je de weg volgen tot aan de Koninklijke baan.

Huis met naam Koksijde

Onderweg kom je ook verschillende oudere huizen tegen, mét naam. Vroeger werd het vaker gedaan dat de naam van de vrouw of dochter des huizes op de gevel van het huis werd geplaatst. Daarmee dat er aan de Belgische kust zoveel oude huizen zijn met een naam!

Bij het oversteken van de Koninklijke baan ga je naar rechts in de richting van het Duinenhuis. Bij de ingang van de weg die naar het Duinenhuis leidt sla je af en volg je de weg tot aan het Duinenhuis. Voor het duinenhuis kun je links de Schipgatduinen in via een paadje. Volg de paden in noordelijke richting (naar het strand en de zee).

De Schipgatduinen

Natuureducatief Centrum Duinenhuis Koksijde

Het Duinenhuis bevindt zich middenin de Schipgatduinen en is een natuureducatief centrum waar je meer te weten kunt komen over alles wat de kust te bieden heeft. Een mooi uitzicht over de Schipgatduinen heb je er alvast, maar wij opteren voor een wandeling door het gebied.

Schipgatduinen Koksijde

Er is een smal onverhard paadje aan de linkerkant van het Duinenhuis, langs waar je het gebied kunt betreden. Uit respect voor de natuur proberen we op de al bewandelde paadjes te blijven. Soms is het een beetje zoeken, maar zolang je niet op de jonge plantjes gaat trappen komt het allemaal wel goed.

Ruïnes duinen Schipgatduinen natuurreservaat Koksijde

In de duinen zijn ook enkele ruïnes te vinden. Wat ze precies waren weten we niet, maar dat is toch leuk om je fantasie de vrije loop te laten! Misschien is het een overblijfsel uit de wereldoorlogen, of misschien dateert het zelfs nog van voor die tijd.

Op het strand gaan we in westelijke richting terug naar het startpunt van deze route.

strand koksijde Belgische kust

Na al dat geklim in de duinen is het vlakke strand een welkome verademing. De zeedijk is niet ver en je kun er even uitblazen op de zeedijk bij een van de restaurantjes. In de zomer kun je je ook neervlijen in de zeteltjes van de strandbars.