Hoe je 2de verblijf onderscheiden van de concurrentie?
Populaire artikels over de Belgische Kust

Hoe je 2de verblijf onderscheiden van de concurrentie?



Het moet gezegd worden… Deze sector is uiterst concurrentieel, zeker aan de Belgische kust. Niet alleen zijn er talrijke huurverblijven of vakantiewoningen te vinden maar ook hotels zijn een stevige concurrent. En ook daar wordt de grens alsmaar dunner en dunner. Dus hoe zorg je ervoor dat je jezelf kan onderscheiden van de rest? Daar hebben wij maar 1 woord op… Service! Ja je kan het onderste uit te kan halen door superpromo’s aan te bieden maar die blijken  op lange termijn niet altijd rendabel te zijn. Daarom geven wij enkele tips voor een betere service die uiteindelijk voor het verschil kunnen zorgen!

1. De eerste indruk

Zorg ervoor dat je verblijf steeds spik en span is. Alsook de bijhorende voor- en achtertuin. Heb je zelf niet de kans om alles te onderhouden? Schakel dan iemand in die de taak op zich wil nemen. Een schematisch onderhoud van de tuin zorgt voor een betere indruk. Zorg ook steeds voor een schoonmaaksessie na elke gast en controleer nog eens alles opnieuw vooraleer een nieuwe gast toekomt. Elk vuiltje of haartje dat aanwezig is, zal vast en zeker opgemerkt worden.

De eerste indruk wordt meteen bepaald en zal dus ook een duidelijke invloed hebben op de rest van het verblijf en de tevredenheid van jouw gasten. Zorg bij aankomst voor een frisse geur en eventueel voor een fris boeketje bloemen. Zo voelen jouw gasten zich al meteen in de watten gelegd.

Tips voor goede foto's kan je vinden in de blog "8 foto tips om je 2de verblijf aantrekkelijker te maken"

2. Zorg voor een welkomstmap

Een persoonlijk onthaal is niet altijd nodig of gewenst maar dat wil niet zeggen dat je je gasten niet even een boodschap kan meegeven. Laat een briefje achter waarop je hen bedankt en geef hen alle cruciale informatie mee. Dit kan gaan over noodnummers indien de elektriciteit uitvalt of een nummer van de apotheker van wacht, enz. Maar ook enkele leuke adresjes om eens lekker op restaurant te gaan of enkele leuke bezienswaardigheden zullen een goede indruk nalaten. Een klein geschenkje zoals een streekproduct of een verzorgingsmandje zijn zeker ook niet ongezien. Strandverblijf helpt je alvast mee met dit soort info!

3. Denk aan de kleine extraatjes

Niets is zo leuk om een hotel gevoel te krijgen bij een huurverblijf. Denk na hoe je het je gasten makkelijk kan maken en hoe je hen dus extra in de watten kan leggen. Voorzie bv. zelf wat kleine shampootjes, een makkelijk koffieapparaat en een microgolf. Klinkt misschien vanzelfsprekend maar toch wordt dit heel vaak vergeten. Sta even stil welk comfort je je gasten kan aanbieden op lange termijn zonder ‘zotte’ kosten te maken.

4. Denk sportief

Heel veel toeristen hopen er tijdens hun verblijf aan zee, even op uit te trekken. Meestal gebeurt dit al wandelend of met de fiets. Indien mogelijk kan je enkele fietsen ter beschikking stellen waarvoor je uiteraard een waarborg kan vragen. Zie je dit niet zitten leg dan een adresje klaar waar ze eventueel terecht kunnen om een fiets te huren. Ook enkele wandelroutes en fietsroutes zullen zeker van pas komen. Jouw gasten zullen zeker appreciëren dat dit voor hen al is uitgedacht.

5. Voorzie activiteiten voor heel de familie

Wanneer mensen kiezen voor een verblijf aan zee, spenderen ze vaak tijd op het strand. Waarom geen vlieger aanbieden dat een gezin met kinderen maar al te graag wilt uittesten? Indien je een verblijf met tuin aanbiedt kan je misschien inzetten op buitenspellen zoals een badminton- of petanquesetje. Verhuur je een appartementje zonder tuin? Dan kan je enkele leuke gezelschapsspellen voorzien… Een druilerige dag wordt op die manier ook meteen opgevangen. Wees creatief en bedenk leuke alternatieven voor zowel jong als oud.

6. Investeer in veiligheid

Dat kan letterlijk zijn met het installeren van een alarmsysteem. Ja, dit klink als een grote investering, maar vast en zeker één met een grote impact. Jouw 2de verblijf is beveiligd maar het beste is dat ook jouw gasten zich veilig voelen. Dit kan een grote rol spelen bij het maken van een keuze voor een verblijf. Verder kan je ook inzetten op een goede verlichting buiten of een stevige trapleuning zodat ouders zich niet te veel zorgen moeten maken over hun kinderen die de trap afdonderen… Een heleboel voorbeelden die vast en zeker gewaardeerd zullen worden.

7. Zorg voor een goede wifi-connectie

Misschien wel één van de belangrijkste factoren tegenwoordig. De jeugd kan niet meer zonder. Ook op vakantie snakken de meeste toeristen naar een goede wifi verbinding om zo toch nog in contact te blijven met de rest van de wereld. Foto’s van het verblijf worden liefst diezelfde dag nog gepost op social media en bij slecht weer, is het ondenkbaar om ergens binnen te zitten zonder wifi. Zorg dus absoluut voor een connectie die niet steeds wegvalt.

8. Hond mee op vakantie

Een groot deel van de toeristen aan zee vindt het zalig om te gaan wandelen met hun trouwe viervoeter. Bekijk dus eens even of de mogelijkheid er is om de hond toe te laten tot je verblijf. Zo verruim je vast en zeker je publiek. Doordenk deze strategie wel zeer goed aangezien je dan ook de nodige voorzieningen moet bieden zoals een goede afdichting van de tuin en een extra grondige schoonmaakbeurt na elk verblijf. 

9. Reageer snel op huur aanvragen

In deze tijd heeft alles haast en ook daar kan je op inspelen. Wanneer je een boeking binnenkrijgt aarzel dan niet om meteen te bevestigen. Zo verspeel je zelf ook geen mooie kans. Krijg je een oproep binnen dat de microgolf is stuk gegaan, verspil dan geen tijd en vervang deze zo snel mogelijk. Je gasten voelen zich meteen geholpen en vergeten de kapotte microgolf weer meteen. Ook bij het afsluiten van de boeking zullen de gasten alleen maar tevreden reageren wanneer de waarborg ook snel wordt terugbetaald. Time is money!

Kortom

Bovenstaande tips zijn allemaal relatief kleine dingen waar men niet meteen aan denkt, maar die het grote verschil kunnen maken en je kunnen onderscheiden van je concurrentie. Deze dingen spelen in op de tevredenheidsgraad van jouw gasten. En wanneer gasten tevreden zijn doet ook de mond aan mond reclame  vast en zeker zijn werk.


Gerelateerde blogposts
Ontdek meer